27 November 2008

Tanah Perkuburan Islam Kota Damansara Dipertikai

Arahan Exco Kerajaan Negeri Selangor
Kerajaan Negeri Selangor telah membuat keputusan melalui surat oleh YB Elizabeth Wong, Pengerusi Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekita yang bertarikh 15hb September 2008 dan surat peringatan kedua beliau bertarikh 29hb September 2008 kepada Dato` Mohd Roslan, Datuk Bandar MBPJ dengan mengarahkan supaya pihak MBPJ memulangkan kembali tanah seluas 85 ekar itu kepada pihak kerajaan negeri untuk dijadikan tanah rezab dan taman botani. Manakala tanah untuk perkuburan Islam diberi hanya 22 ekar berbanding kelulusan sebelum nya pada tahun 2007 sebanyak 50 ekar.

Ekoran daripada itu, telah menimbulkan kemarahan dan bantahan banyak pihak termasuk pihak masjid dan surau serta penduduk Islam sekitar. Tanah Perkuburan Islam itu menjadi keperluan kepada penduduk Islam bagi kawasan Kota Damansara dan daerah Petaling serta kawasan berhampiran kerana tanah perkuburan Islam yang ada telah digunakan hampir penuh.

Pembetulan Oleh Exco Alam Sekitar
Setelah menerima banyak bantahan, Elizabeth Wong yang juga selaku ADUN Bukit Lanjan sekali lagi telah menghantar surat kepada pihak MBPJ yang bertarikh 10 November 2008 memaklumkan terdapat kesilapan dalam kedua-dua surat beliau yang dihantar pada sebelum itu dan membuat pembetulan 22 ekar kepada 22 hektar.

Ramai yang menganggap bahawa "pembetulan atau ralat" itu hanya alasan untuk menutup agenda beliau yang telah terbongkar.

Walau bagaimana pun pihak Jawatankuasa Kubur Kota Damansara serta masjid dan surau kawasan sekitar akan terus mempertahankan tanah perkuburan Islam itu dan akan menuntut beberapa ekar tambahan seperti yang dimaklumkan kerana 22 hektar mempunyai keluasan melebihi 50 ekar yang diluluskan pada asalnya.